Näyttää siltä että markkinat edelleen nousevat vaan teknojen vetämänä, mutta myös muut markkinat ovat nousussa. Yllättävän nopeaa edistystä näyttää tapahtuvan myös rokoterintamalla ja lisäksi on alkanut spekulaatio siitä, että uusin koronaviruksen mutaatio voisi olla vähemmän kuolettava. Tosin koronavirusta osataan jo hoitaa paremmin, eli tämäkin voi olla viime aikojen pienemmän kuolleisuuden taustalla.
No, tässä ei ole tarkoitus alkaa harrastelijaepidemiologiksi. Oleellisempi pointti on se, mitä odotan tapahtuvaksi osakemarkkinoilla. Uskon, että erinäköisiä droppeja tulee tapahtumaan lähiaikoinakin, mutta yleisempi suunta on edelleen ylöspäin. Valtava elvytys, uusi markkinoille tuleva raha, sekä TINA (there is no alternative) pitävät huolen siitä, että osakkeiden dipatessa ne ostetaan jälleen nousuun. Nousu ei varmasti ole "ikuista" tälläkään kertaa, mutta se voi jatkua yllättävän pitkään.
Boeingin toimintaa kuvaillaan yhtiön sivuilla näin:
Boeing is the world's largest aerospace company and leading manufacturer of commercial jetliners, defense, space and security systems, and service provider of aftermarket support. As America’s biggest manufacturing exporter, the company supports airlines and U.S. and allied government customers in more than 150 countries. Boeing products and tailored services include commercial and military aircraft, satellites, weapons, electronic and defense systems, launch systems, advanced information and communication systems, and performance-based logistics and training.
Paras ostonpaikka Boeingissa oli koronakuopan pohjalla, mutta sama koskee toki lähes joka ikistä osaketta. Ajattelen kuitenkin, että Boeing on jatkossakin Yhdysvaltain valtion vahvasti tukema yritys joka hyötyy pitkäaikaisesta ilmailun ja automatisoidun sodankäynnin trendistä.
Ostin tänään 12 kpl Boeing Companyn osaketta hintaa 175,2 dollaria/kpl, eli yhteensä parin tuhannen dollarin potin. Osake heiluu niin villisti, etten ihmettelisi jos pääsisin tankkaamaan toisen kierroksen 20-30 % halvemmalla. Tämäkin sopii, koska pitkän aikavälin case on mielestäni vahva.
Ottaen huomioon 737 Max ongelmat, en ikinä sijoittaisi Boeingiin. Ne virheet mitä siinä on tehty ovat niin perustavaalaatua olevia ja kertovat yrityskulttuurista todella paljon. Lisäksi kulttuuri on melko syvällä nykyisessä BA:ssa ja juontavat mahdollisesti juurensa McDonnel Douglasin mergeriin. Kun eri kulttuurit kohtaavat, niin ristiriitoja tulee.
VastaaPoistaUskon, että jatkossa vastaavia ongelmia tulee jatkossakin. Tästä johtuen uskon myös Airbussin voittavan markkinaosuuksia.
"There is never only one cockroach in the kitchen"
Oletan, että olet tutustunut tuohon 737 max ongelmaan, mutta tässä vielä mielestäni hyvä yhteenveto asiasta:
Poistahttps://youtu.be/H2tuKiiznsY
Hyviä ja osuvia kommentteja. Oma sijoituscase Boeingiin on "ikuinen". Jenkkilän aerospace & defence -kruunu tulee odotuksieni mukaan pärjäämään jatkossa.
PoistaOtaksun että Airbus-vertauksesi liittyy siviili-ilmailuun. Tämä on puolikas Boeingin bisneksestä. Ostaisinkin ihan mielellään vain sitä toista puolikasta :)
Commercial Airplanes: $45.6 Billion (49%)
Defense, Space & Security Systems: $27.4 Billion (30%)
Global Services: $19.0 Billion (21%)
Boeing Capital Corporation: $ 0.3 Billion (<1%)
Toi on kyllä totta, että BA tekee paljon muutakin ku siviililentokoneita. Silti sama yrityskulttuuri on takana? Toki tuo mergeri ei käsittääkseni vaikuttanut kuin siviilipuolelle, en oo sata varma.
PoistaEikö defence puolelta löydy muita yrityksiä, joilla focus enemmän siinä? Ootko tutkinut esim. Lockheedia tai General Dynamicsiä?
Defense puolella on muitakin kiinnostavia yrityksiä, esim. Lockheed on ollut seurannassa. Boeing tuntui parhaalta tällä hinnalla tässä vaiheessa.
PoistaLisää haasteita siviilipuolella, nyt myös dreamlinerissa:
Poistahttps://www.9news.com.au/world/boeing-announces-further-flaws-in-dreamliner-787-jet-aviation-news/965220ba-58ab-4be9-bc37-2be96ceed58d
Kyllä vaan :(
PoistaNo tämä meikäläisen osto oli ajoitettu niin, että kurssilasku alkoi suunnilleen juuri siitä.
Luulen että lähiaikoina BA on vaikeuksissa, vuosikymmenten välissä jenkkien aerospace-ykkösfirma taas tulee menestymään. Oma case on tää pidempi, eli silloin keskeinen kysymys on milloin ensimmäinen osto ja mahdolliset lisäostot tehdään. Olisin ihan tyytyväinen jos saisin toisen erän BA:ta nyt paljon halvemmalla vielä, vaikka nuo vaikeudet eivät sinänsä hyvä merkki yrityksen toiminnasta olekaan.