torstai 24. tammikuuta 2013

Osto: Hyundai Motor Company

Viime postauksessa tuli jo keskusteltua autoteollisuuteen sijoittamisesta. Muutamia vaihtoehtoja on pyörinyt pitkään mielessä ja näistä erityisesti Hyundai Motor Company. Tein tänään ensimmäisen oston hintaan 24.05 euroa/kpl (Hyu on listattu Saksan Xetrassa).

Kyseessä on maailman viidenneksi suurin autonvalmistaja, jonka päämerkit ovat Hyundai ja Kia. Etelä-Korealaisella autofirmalla on ollut viime vuosina kova noste maailmalla ja molemmat merkit ovat parantaneet laatumielikuvaansa sekä samalla hinnoitteluvoimaansa. Suomessakin asiaa tarkkailleena parantunutta laatua ja muotoilua ei ole voinut olla huomaamatta. Lisäksi näen Etelä-Korean teknologisen nousun myös yleisempänä potentiaalina, missä haluan olla mukana.

Hyundai Motor Company:n vuoden 2012 tulos julkaistiin tänään (kts. raportti tästä tai tästä). Autoja myytiin Q4:lla enemmän kuin koskaan aiemmin, mutta liiketulos laski vahvistuneen valuutan (Korean Won) takia. Kurssi reagoi negatiivisesti, tarjoten sopivan ostopaikan ensimmäiselle ostolleni. Osakekurssi on itseasiassa pyörinyt vuoden ajan suurinpiirtein nykyisissä lukemissa, joten en malttanut enää seurailla sivusta ja odottaa isompaa dippiä.

Hyundailla on vahva kasvustrategia Aasian markkinoilla, kuten myös muualla maailmassa. Erityisesti potentiaali Kiinassa tekee yrityksestä kiinnostavan. Tätä osaketta minulla onkin tarkoitus pitää hamaan tulevaisuuteen saakka, ja lisäostoja teen jossain vaiheessa lisää, erityisesti jos kurssi laskee. Esimerkiksi tämän hetkiset valuuttakurssimurheet eivät ole pitkällä tähtäimellä samanlainen ongelma, sillä Hyundai laajentaa tuotantoaan eri valuutta-alueille juuri tämän ongelman ratkaisemiseksi.

9 kommenttia:

  1. Ko firma löytyy myös Nordnetin Thorleif Jacksonin eksperttisalkusta:

    https://www.nordnet.fi/mux/web/analys/experterna/expert/innehav.html?expert=JACKSON

    Mielenkiintoinen yhtiö, vaikka paljon liikenteessä näkyviä autoja enempää yhtiötä en ole seurannutkaan. :) Hyundai i40 farmari vaikuttaa mielenkiintoiselta, haluaisin koeajaa.

    VastaaPoista
  2. Ei varmaan huono vaihtoehto autoalan sijoitukseksi. Mites tunnusluvut? En löytänyt ainakaan suoraan niistä mainintaa noista uutisista. Onko yrityksellä minkälainen kilpailuetun verrattuna muihin alan yrityksiin päämarkkinoillaan?

    VastaaPoista
  3. Lääkäri:

    niinpä onkin, kiva tietää että joku muukin täältä pohjoisesta on löytänyt saman yhtiön :)


    TT:

    Täältä löytyy tunnuslukuja:

    http://investing.businessweek.com/research/stocks/snapshot/snapshot.asp?ticker=005380:KS

    P/E 7.4 ja osinkoprosentti korealaista (kritisoituakin) perinnettä mukaillen superalhainen.

    Kilpailuedun (Porterilaisessa) analyysissä tukeudun tässä lähinnä kvalitatiiviseen tuntumaan:

    - Erilaistumisetu: Pitkät takuut, korkea laatu, muotoilu. Jälkimmäinen makuasia ja ensimmäiset enemmän fakta/tutkimustietoa. Lisäksi hybriditekniikkaan laittavat paukkuja, esim. Kia Optima on Euroopan ensimmäinen D-segmentin hybridimalli.

    - Kustannusetu: Useita tehtaita Kiinassa (edullista valmistaa ja kasvavat markkinat lähellä). Jaetut platformit Kia/Huyndai, vähän samaa skaalaedun hakemista kuin VW:llä.

    - Segmentit: Kiinassa hyvä ja kasvava jalansija, lisäksi anti-Japan movement auttaa tässä. Kehittyneillä markkinoilla pyrkii halpamerkistä kalliimpaan päin ja on tässä jo osin onnistunut.

    VastaaPoista
  4. Onko muuten mitään varteenotettavia kiinalaisia kilpailijoita markkinoilla? Autot ovat ainakin minulle hieman vieras aihealue, joten en oikein ole perillä asioista.

    VastaaPoista
  5. Terve,

    Kuinka iso osa myynnistä on muuten KIA:n ansiota verrattuna Hyundain omiin mallleihin? Mietin että olisiko suora sijoitus KIAa:n jopa parempi? (en tosin tiedä onko tämä edes mahdollista, mutta käsittääkseni Hyundai ei omista KIAa kokonaan)

    Jokatapauksessa Hyundai/Kia on varmaan mielenkiintoisimpia autoalan osakkeita. Kustannuskilpailukyky on hyvää ja tunkeutuminen premium-segmenttiinkin näyttää etenevän. Eurooppalaiset valmistajat eivät kohta enää pysty kilpailemaan, lukuunottamatta saksalaisia.

    VastaaPoista
  6. TT:

    En oikeastaan tiedä Kiinalaisista merkeistä, muuta kuin että niitä on aika paljon. VW ja moni muu tutumpi merkki hallitsee markkinoita.


    Opiskelija:

    Kian osto suoraan myös mietitytti aikanaan, koska pidin tätä jotenkin paremmassa nosteessa olevana merkkinä. Asiaan enemmän tutustuttuani mieli muuttui. Lisäksi ihan käytännön syistä ostin Hyundai Motor Companyä kun sitä saa "GDRS"-paperina Xetrasta. Kia:n osto suoraan lienee monimutkaisempaa/kalliimpaa ainakin suomalaiselle sijoittajalle. Hyundai omistaa Kia:sta tällä hetkellä n. 34 %.

    Tällaista löytyi 2013 arvioiduille myyntimäärille Hyundain ja Kia:n osalta:

    "Hyundai forecast its sales will climb 5.8 percent to 4.66 million vehicles in 2013, 60,000 units more than the average analyst estimate. Kia predicted deliveries will increase 1.1 percent to 2.75 million units, or almost 3 percent shy of the average estimate."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok. Eli Hyundainkin myynti näyttäisi vetävän, itseasiassa paremmin, ja on määrällisesti Kiaa isompi. Ehkäpä näin länsimaalaisena Kia on vain tutumpi. Tämä tekee kyllä sitten turhaksi Kian oston suoraan, koska sitä pitäisi ostaa Etelä-Korean pörssistä. Sinne ei taida ihan joka paikasta edes päästä ostoksille.

      Poista
  7. Huomasitko uutisen?

    http://www.reuters.com/article/2013/05/07/us-hyundai-china-sales-idUSBRE94605620130507?feedType=RSS&feedName=businessNews

    VastaaPoista