Minulla on tapana seurata mielenkiintoisia, vahvan brändin omaavia yrityksiä vuosikausia, ja etsiä sopivaa ostohetkeä. Näissä yrityksissä on ongelmana se, että ne ovat yleensä varsin kalliisti hinnoiteltuja - ja hyvästä syystä! Jatkuvassa seurannassa on mm. Nike, Brown Forman ja Kone.
Joskus tämä strategia on toiminut minulla tosi hyvin. Paras esimerkki on Adidas, jota ostin vuoden 2015 alussa, kun kurssi oli kyykännyt. Tästä ostosta Adidas on noussut salkussani 270 %. Ostin hiljattain myös Konetta, kun koin että sopiva ostohetki oli viimein koittanut.
Tänään oli sitten Daimler AG:n vuoro. Ostin 40 kpl osakkeita Xetrasta hintaan 55,25 e/kpl (yhteensä n. 2200 euron erä). Parhaiten Daimler tunnetaan tietenkin Mercedes-Benz -autoista, joita löytyy eri kategorioista (henkilöautot, bussit, pakettiautot, rekat, jne). Daimler onkin varsin keskittynyt yritys ja erityisen paljon vahvan brändin varassa. Tämä on uskoakseni oleellista myös tulevaisuudessa, vaikka jakamistalous ja itseohjautuvat autot tulevatkin sekoittamaan pakkaa.
Ostoa voidaan pitää myös eräänlaisena strategiana "sivuttaismarkkinoilla". Tällä tarkoitetaan markkinatilannetta, jossa indeksit ovat saavuttaneet (ehkä väliaikaisesti tai lopullisesti) huippunsa, ja indeksit seilaavat ylös ja alas. Tällaisilla markkinoilla kannattaa kuulemma harrastaa osakepoimintaa, kuten Oksaharju viimeisimmässä blogimerkinnässään suosittelee. Daimler AG:n osakekurssi on viime aikoina ollut n. viiden vuoden pohjissaan, joten tämä oli sitten itselleni sopiva hetki tehdä ensimmäinen osto.
Muutoin tarkoitus on edelleen jatkaa markkinakäänteen odottelua käteiskassan (nyt 20 Keuroa) kanssa. Käännettä odotellessa voi sitten kytätä näitä yksittäisiä ostotilaisuuksia :)
Itsellä bemarin osakkeita ja aikalailla nekin laahaa vaikka yhtiö tekee hyvää tulosta. Kai tässä jotain tulevaisuuden uhkaa hinnoitellaan. Tosin hinnoiteltu jo muutama vuosi.
VastaaPoistaMitenkäs noi Saksasta saatavat osingot? Eikös heidän perimä lähdevero ole verosopimukseen nähden ylisuuri? Saako ylityksen haettua takaisin millaisella vaivalla?
VastaaPoistaDowshiftaus-blogissa on dokumentoitu varsin seikkaperäisesti tämä prosessi. Ei ole hurja homma.
Poistahttp://downshiftaaminen.blogspot.com/2018/03/saksalaiset-lahdeverot-takaisin.html
Jos nyt ajatellaan että omistaisin vain 2000 euron edestä Daimleria. Ja otetaan osinkotuotto 3% Tämä tekee 60 euroa. Tästä menettää reilut 6 euroa saksan valtiolle jos ei hae takaisin. Eli ei ehkä maksaisi vaivaa tällä summalla. Mutta jos saksalaisia osakkeita on useampia ja isommilla summilla, niin alkaa olla kannattavaa toimintaa.
Daimlerin kuten monen muunkin autovalmistajan kassavirrat ovat niin heikkoja, että en missään nimessä laskisi niitä samaan joukkoon Niken, Brown Formanin ja Koneen kanssa.
VastaaPoistaHeikko kassavirta, kannattavuus ja marginaalit ovat juuri se syy, miksi en ole kiinnostunut autofirmoista.
Esim. Daimlerin vapaa kassavirta on ollut pelkästään negatiivinen viimeiset 10 vuotta. ROIC on yksinumeroinen. Liikevoittomarginaali 5%:n paikkeilla. Huh huh...
40-50 euron hintatasoilla alkaisi olemaan jo turvamarginaaliakin kohtalaisesti, vaikka taantumaa tulisikin, jos vuosien mittaan löydetään taas uutta kasvua. Historia ei toki ole tae tulevasta, mutta jos vaikkapa 20 vuoden kurssikäyrää katsoo, on tätä kannattanut ostella reippaasti aina pessimismin voimistuessa. Harkitsen position avaamista.
VastaaPoista