perjantai 16. huhtikuuta 2010

Epäröintiä keskellä nousutrendiä

Uskallan tässä vaiheessa sanoa ilman epäilyksen häivää, että osakemarkkinoiden pohjat nähtiin viime vuoden keväällä. Tämä tarkoittaa sitä, että nousutrendi on alkanut. Kaiken lisäksi nousutrendit kestävät yleensä (käytännössä aina) useita vuosia ennen kuin uudet huiput saavutetaan.

Edellä mainitun yksinkertaistuksen perusteella minun kannattaisi sijoittaa jatkuvasti kaikki ylimääräinen varallisuus osakkeisiin, kuten olen tehnyt syksystä 2008 lähtien. Viimeisen parin kuukauden aikana en ole kuitenkaan näin tehnyt - vaikkakin olen jatkanut sijoituksia edelleen. Tämä johtuu siitä, että pelkään/toivon markkinoiden heilumista aivan lähiaikoina. Tähän minulla ei ole sen kummempaa syytä - ainoastaan tunne ja historiaan perustuva tieto että osakemarkkinoiden nousu ei ole koskaan lineaarista vaan aina polveilevaa, sisältäen suuriakin pudotuksia.

Juuri tällaista pudotusta odottelen. Tähtäimessä on varsinkin kehittyvät markkinat, joiden kyytiin en hypännyt viime vuoden alussa keskittyessäni haalimaan kotimaisia osakkeita alennushinnoilla. Toki olen näissäkin voitolla muutamia kymmeniä prosentteja (Emerging markets & Frontier -ETF:t). Nykyhinnoilla kehittyvät markkinat vaikuttavat kuitenkin yliostetuilta. Tai sitten olen vain väärässä ja markkinat oikeassa - joka onkin todennäköisempi skenaario :)

Toisaalta en menetä kovin paljoa, vaikka pidän muutamaan ostoerään riittävät rahat odottamassa kurssien väliaikaista niiausta. Olenhan kuitenkin mukana lähes 100 % allokaatiolla osakkeissa, joten en menetä noususta muuta kuin sijoittamatta jättämänieni rahojen tuoton. Tällaisen pienen pelikassan tarjoama mielenrauha onkin ehkä potentiaalista markkina-ajoituksesta tulevaa lisätuottoa merkkittävämpi tekijä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti